اجرا کانون ارزیابی و توسعه
دو سوم کارفرمایانی که از کانون ارزیابی و توسعه استفاده میکنند، آن را به عنوان بخشی از برنامههای استخدام فارغ التحصیلان یا هنگام انتخاب مدیران میانی یا ارشد در نظر میگیرند.
در تحقیقاتی که اخیرا مجله معتبر Employment Review انجام داده است، از هر ۱۰ کارفرمایی که از کانونهای ارزیابی استفاده میکنند بیش از ۹ نفر باور دارند که این کانون ها بسیار موثر یا نسبتا موثر هستند. همچنین، بیش از نیمی از این کارفرمایان هزینههای کانون ارزیابی و توسعه را قابل توجیه میدانند.
کانون ارزیابی و توسعه
کانون ارزیابی و توسعه، فرآیند ارزیابی شایستگیها اعم از تواناییها، قابلیتها، استعداد، نگرشها و مهارتهای حرفهای افراد اعم از مدیران و کارکنان است.
در کانون ارزیابی و توسعه، شایستگیهای گروهی از ارزیابیشوندگان توسط یک تیم ارزیاب در طی یک فرایند نظاممند با استفاده از روش، ابزار و آزمونهای طراحی شده مورد ارزیابی قرار میگیرد.
کانون ارزیابی و توسعه به شیوهای طراحی میشود که ارزیابیشوندگان بتوانند دانش، مهارتها و تواناییهای خود را که برای موفقیت در انجام وظایف شغلی ضروری است، در قالب رفتار و عملکرد، بروز دهند و توسط ارزیابان از طریق مشاهده آن رفتارها، مورد ارزیابی قرار گیرد.
در این راستا، به ارزیابیشوندگان فرصت داده میشود تا با اجرای ابزارها و تمرینهای شبیه سازی شده محیط کارشان، در عمل نشان دهند از چه سطحی از دانش، مهارتها و تواناییهای مؤثر در شغل مورد نظر برخوردارند.
کانونهای توسعه از طریق ارزیابی برمبنای مدل شایستگیهای شغل، روشن میسازند که کدام شایستگیهای فرد مناسب است و کدام شایستگیهای وی نیاز به بهبود دارد. سپس فرصتهای آموزشی و توسعهای لازم را تعیین کرده و نیل به موفقیت را برای فرد و سازمان تضمین میکند
در یک کانون ارزیابی و توسعه چه اتفاقی رخ می دهد؟
ارزیابیشوندگان در چندین موقعیت فردی و گروهی (مثل آزمونهای روانشناختی و ابزارهای ارزیابی مانند بحث گروهی، مصاحبه شایستگی محور، بازی مدیریتی، ایفای نقش و …) که با شایستگیهای لازم برای موفقیت در موقعیت مورد نظر سازمان مطابقت دارند، توسط ارزیابان مورد ارزیابی قرار میگیرند.
برخی از ابزارهای متداول در کانون ارزیابی و توسعه شایستگی
کانونهای ارزیابی برمبنای مدل شایستگی، منابع، شرایط، میزان تسلط و … از انواعی از ابزارهای ارزیابی استفاده میکنند. ابزارها اعم از تمرینی (شبیهسازیها) و غیرتمرینی، برای فراهم نمودن زمینه بروز رفتارهای ارزیابیشوندگان طراحی میشوند که عمدتاً مشابه شرایط شغل و بازتاب بخشی مهم از فعالیتهای شغل میباشند.
برای مشاهده تمامی ابزارهای ارزیابی و توضیحات تکمیلی به این صفحه مراجعه فرمائید.
بحث گروهی
ارائه مطلب
مصاحبه شایستگی محور
بازی مدیریتی
بحث گروهی
بحث گروهی یكی از تمرینهای گروهی است كه بیش از 70 درصد کانونهای ارزیابی جهان از این نوع تمرینها استفاده میکنند. به نحوی که جزو لاینفک کانونهای ارزیابی محسوب میشود، البته لزوماً آسانترین و سادهترین ابزار ارزیابی نیست.
در بحث گروهی که به آن ارائه گروهی نیز گفته میشود، یک مسئله و موضوع مربوط به یك موقعیت یا فعالیت سازمانی در قالب مورد یا سناریو (که از قبل تدوین شده است) در اختیار تیم ارزیابیشونده قرارداده میشود.
به دیگر سخن، محتوای بحث گروهی در قالب مسئله مطرح میشود و ارزیابیشوندگان باید آن را تحلیل کرده و در مهلت تعیین شده، راه حل و پیشنهادهای خود را ارائه دهند.
هدف این است که روشن شود ارزیابیشوندگان چه میزان از شایستگیهای لازم را برای تصدی شغل مورد نظر دارا هستند.
برای مشاهده توضیحات تکمیلی به بخش ابزارهای ارزیابی مراجعه فرمائید.
ارائه مطلب
ارائه مطلب یا ارائه شفاهی یكی از ابزارهای انفرادی است.
از ارائه شفاهی غالباً برای موقعیتهایی استفاده میشود که شاغل نیازمند تعاملات زیادی با همکاران، مشتری و اربابرجوع است.
برای مثال شاغل میبایست اطلاعات فروش، امور مالی، مشاوره و... را به متقاضیان (مشتری، اربابرجوع و...) و یا همکاران ارائه دهند.
بطور کلی در ارائه شفاهی، ارزیابیشونده برخی از مسائل و موضوعات مدیریتی، ملی، بینالمللی یا یک موضوع مربوط به سازمان ذیربط را بیان کرده و توصیههایی را ارائه میدهد.
بنابراین، ارزیابیشونده باید آماده باشد تا در مورد این موضوعات ارائه شفاهی خود را اجرا کند.
برای مشاهده توضیحات بیشتر به این صفحه مراجعه فرمائید.
مصاحبه شایستگی محور
با وجود گسترش روشهای مختلف ارزيابي، هنوز هم مصاحبه اهميت خود را از دست نداده است.
مصاحبه در کانونهای ارزيابي به عنوان یک ابزار ارزیابی برای شناخت شايستگيها نیز جايگاه معتبری دارد.
مصاحبه ابزاری مناسب برای برقراری ارتباط چهره به چهره با ارزیابی شونده است.
مصاحبه مبتنی بر شایستگی، يكي از ابزارهای کانونهای ارزیابی برای ارزیابی آن دسته از شایستگیها در ارزیابیشوندگان است که ظرفیت ارزیابی آنها در این ابزار وجود دارد.
به کمک مصاحبه میتوان نسبت به ارزیابی قابلیتها، نگرشها، سلایق و علایق شغلی ارزیابیشونده اقدام نمود.
مصاحبه میتواند به صورت حضوری، تلفنی یا از طریق ویدئوکنفرانس انجام شود.
برای مشاهده توضیحات بیشتر به این صفحه مراجعه فرمائید.
بازی مدیریتی
یكی دیگر از تمرینهای گروهی شبیهسازی شده كه استفاده از آن در کانونهای ارزیابی رواج زیادی دارد، بازی مدیریتی است.
در بازی مدیریتی، مجموعهای از مواد و وسایل در اختیار ارزیابیشوندگان قرار میگیرد و از آنان خواسته میشود با آنها یک سازه، محصول و... بسازند.
بازی مدیریتی روشی مبتنی بر فعاليتها و عمليات يك سازمان، طراحي شده و از ارزیابیشوندگان خواسته میشود تا در نقش مديران قرار بگيرند و با تصميمات خود عمليات را هدايت و سازمان را اداره نمايند.
بازیهای مدیریتی از قبل و در قالب مورد (کیس) یا طرح همکاری گروهی، طراحی و آماده میشوند و از نظر هدف، نوع، مواد و روش کار با توجه به شايستگیهایی که ارزیابی آنها مورد نظر است، متفاوت و متنوع میباشند.
برای مشاهده توضیحات تکمیلی به بخش ابزار های ارزیابی مراجعه فرمائید.
مزایای استفاده از کانونهای ارزیابی
مزایا برای کارفرما
- کانونهای ارزیابی اطلاعات بسیار معتبری را در مورد نقاط قوت و قابل بهبود نامزدها ارائه میدهند.اطلاعاتی که با روشهای دیگر قابل شناسایی نیستند.
- کانونهای ارزیابی شایستگیهای لازم را برای موفقیت در موقعیت مورد نظر سازمان میسنجند.
- کانونهای ارزیابی تصمیمگیریهای مدیریتی را با ارائه گزارشهای بازخورد مناسب تسهیل میکنند.
- کانونهای ارزیابی حوزههای مورد نیاز برای توسعه و یادگیری مدیران و کارکنان سازمان را مهیا میکنند.
- کانونهای ارزیابی فضای رشد و یادگیری را در سازمان به خوبی تقویت میکنند.
مزایا برای ارزیابی شوندگان
- شیوه طراحی و فضای کانونهای ارزیابی منعکس کننده فرهنگ و ساختار سازمان کارفرما است و بنابراین نامزدها الزامات اولیه و ضروری را برای انجام موفقیت آمیز وظایف در سازمان مورد نظر پیدا میکنند.
- طبق نظر سنجیهای متعدد کانونهای ارزیابی یک تجربه توسعهای جذاب برای شرکت کنندگان هستند.
- ابزارهای ارزیابی و توسعهای کانونهای ارزیابی از سطح اعتبار و عدالت بالایی برخوردار است.
- کانونهای ارزیابی موقعیتهای شبیه سازی شدهی شغل مورد نظر را منعکس میکنند.امری که برای شرکت کنندگان هیجان انگیز و جذاب است.
برخی از شاخصههای کانون ارزیابی و توسعه شایستگی جهاد دانشگاهی
ارزیابهای حرفه ای
تخصص ارزیابان یکی از مهمترین بخشهای کانونهای ارزیابی است. برای اطمینان از کیفیت بالای ارزیابیها، آموزشهای مداوم برای ارزیابان ارائه میشود.
روشهای روانسنجی معتبر
آزمونهای روانشناختی ابعاد مختلف شخصیتی یک فرد را ارزیابی میکند و نشان میدهد افراد در موقعیتهای مختلف چه واکنشی از خود نشان میدهند. استفاده از آزمونهای معتبر و بروز امر مهمی است که در کانون ارزیابی و توسعه جهاد دانشگاهی همواره به آن توجه شده است.
گزارش بازخوردهای فردی و گروهی
گزارش بازخوردهای ارزیابی و توسعه با رعایت دقیق استانداردها طراحی شده و اطلاعات دقیق و تسهیل شدهای در مورد پتانسیل نامزدها ارائه میکند.
ابزارهای ارزیابی متنوع
فعالیتها و ابزارهای گسترده و متنوع برای سطوح شغلی، موقعیتها و صنایع مختلف، متناسب با نیازهای خاص هر یک از مشتریان تعریف میشوند.
اخبار مرتبط
کانون ارزیابی راهی به سوی انتخاب مناسبترین و شایستهترین افراد
کانون ارزیابی برای استخدام یک ابزار مؤثر و ضروری است که به سازمانها و شرکتها کمک میکند تا مناسبترین و
منابع مرتبط
توصیههایی به ارزیابیشوندگان در کانون ارزیابی
برخی ارزیابیشوندگان به دلیل نا آشنا بودن با کانون ارزیابی و روشها و کارکردهای آن، قبل از ورود به کانون