اجرا کانون ارزیابی و توسعه

دو سوم کارفرمایانی که از کانون ارزیابی و توسعه استفاده می‌کنند، آن را به عنوان بخشی از برنامه‌های استخدام فارغ التحصیلان یا هنگام انتخاب مدیران میانی یا ارشد در نظر می‌گیرند.

Picture2
Picture3

در تحقیقاتی که اخیرا مجله معتبر Employment Review انجام داده است، از هر ۱۰ کارفرمایی که از کانون‌های ارزیابی استفاده می‌کنند بیش از ۹ نفر باور دارند که این کانون ها بسیار موثر یا نسبتا موثر هستند. همچنین، بیش از نیمی از این کارفرمایان هزینه‌های کانون ارزیابی و توسعه را قابل توجیه می‌دانند.

کانون ارزیابی و توسعه

کانون ارزیابی و توسعه، فرآیند ارزیابی شایستگی­‌ها اعم از توانایی­‌ها، قابلیت­‌ها، استعداد، نگرش‌ها و مهارت‌­های حرفه‌­ای افراد اعم از مدیران و کارکنان است.
در کانون ارزیابی و توسعه، شایستگی‌­های گروهی از ارزیابی­‌شوندگان توسط یک تیم ارزیاب در طی یک فرایند نظام‌مند با استفاده از روش، ابزار و آزمون­‌های طراحی شده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
کانون ارزیابی و توسعه به شیوه‌­ای طراحی می­‌شود که ارزیابی­‌شوندگان بتوانند دانش، مهارت­‌ها و توانایی‌های خود را که برای موفقیت در انجام وظایف شغلی ضروری است، در قالب رفتار و عملکرد، بروز دهند و توسط ارزیابان از طریق مشاهده آن رفتارها، مورد ارزیابی قرار گیرد.
در این راستا، به ارزیابی­‌شوندگان فرصت داده می­‌شود تا با اجرای ابزارها و تمرین‌های شبیه سازی شده محیط کارشان، در عمل نشان دهند از چه سطحی از دانش، مهارت­‌ها و توانایی‌های مؤثر در شغل مورد نظر برخوردارند.
کانون‌­های توسعه از طریق ارزیابی برمبنای مدل شایستگی­‌های شغل، روشن می­‌سازند ‌که کدام شایستگی‌­های فرد مناسب است و کدام شایستگی­‌های وی نیاز به بهبود دارد. سپس فرصت‌های آموزشی و توسعه‌ای لازم را تعیین کرده و نیل به موفقیت را برای فرد و سازمان تضمین می‌کند

در یک کانون ارزیابی و توسعه چه اتفاقی رخ می دهد؟

ارزیابی‌شوندگان در چندین موقعیت فردی و گروهی (مثل آزمون‌های روان‌شناختی و ابزارهای ارزیابی مانند بحث گروهی، مصاحبه شایستگی محور، بازی مدیریتی، ایفای نقش و …) که با شایستگی‌های لازم برای موفقیت در موقعیت مورد نظر سازمان مطابقت دارند، توسط ارزیابان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

برخی از ابزارهای متداول در کانون ارزیابی و توسعه شایستگی

کانون‌­های ارزیابی برمبنای مدل شایستگی، منابع، شرایط، میزان تسلط و … از انواعی از ابزارهای ارزیابی استفاده می‌کنند. ابزارها اعم از تمرینی (شبیه‌سازی‌ها) و غیرتمرینی، برای فراهم نمودن زمینه بروز رفتارهای ارزیابی‌شوندگان طراحی می‌­شوند که عمدتاً مشابه شرایط شغل و بازتاب بخشی مهم از فعالیت‌های شغل می‌باشند.
برای مشاهده تمامی ابزارهای ارزیابی و توضیحات تکمیلی به این صفحه مراجعه فرمائید.

بحث گروهی

ارائه مطلب

مصاحبه شایستگی محور

بازی مدیریتی

بحث گروهی

بحث گروهی یكی از تمرین­‌های گروهی است كه بیش از 70 درصد کانون‌های ارزیابی جهان از این نوع تمرین‌ها استفاده می‌کنند. به نحوی که جزو لاینفک کانون­‌های ارزیابی محسوب می­‌شود، البته لزوماً آسان‌ترین و ساده‌ترین ابزار ارزیابی نیست.

در بحث گروهی که به آن ارائه گروهی نیز گفته می‌­شود، یک مسئله و موضوع مربوط به یك موقعیت یا فعالیت سازمانی در قالب مورد یا سناریو (که از قبل تدوین شده است) در اختیار تیم ارزیابی­‌شونده قرارداده می‌­شود.

به دیگر سخن، محتوای بحث گروهی در قالب مسئله مطرح می‌­شود و ارزیابی‌شوندگان باید آن را تحلیل کرده و در مهلت تعیین­ شده، راه­ حل و پیشنهادهای خود را ارائه دهند.

هدف این است که روشن شود ارزیابی­‌شوندگان چه میزان از شایستگی­‌های لازم را برای تصدی شغل مورد نظر دارا هستند.

برای مشاهده توضیحات تکمیلی به بخش ابزارهای ارزیابی مراجعه فرمائید.

ارائه مطلب

ارائه مطلب یا ارائه شفاهی یكی از ابزارهای انفرادی است.

از ارائه شفاهی غالباً برای موقعیت­‌هایی استفاده می‌­شود که شاغل نیازمند تعاملات زیادی با همکاران، مشتری و ارباب‌رجوع است.

برای مثال شاغل می­‌بایست اطلاعات فروش، امور مالی، مشاوره و... را به متقاضیان (مشتری، ارباب‌رجوع و...) و یا همکاران ارائه دهند.

بطور کلی در ارائه شفاهی، ارزیابی‌­شونده برخی از مسائل و موضوعات مدیریتی، ملی، بین‌المللی یا یک موضوع مربوط به سازمان ذی‌ربط را بیان کرده و توصیه‌­هایی را ارائه می‌­دهد.

بنابراین، ارزیابی­‌شونده باید آماده باشد تا در مورد این موضوعات ارائه شفاهی خود را اجرا کند.

برای مشاهده توضیحات بیشتر به این صفحه مراجعه فرمائید.

مصاحبه شایستگی محور

با وجود گسترش روش‌­های مختلف ارزيابي، هنوز هم مصاحبه اهميت خود را از دست نداده است.

مصاحبه در کانون­‌های ارزيابي به عنوان یک ابزار ارزیابی برای شناخت شايستگي­‌ها نیز جايگاه معتبری دارد.

مصاحبه ابزاری مناسب برای برقراری ارتباط چهره به چهره با ارزیابی شونده است.

مصاحبه مبتنی بر شایستگی، ­يكي از ابزارهای کانون‌­های ارزیابی برای ارزیابی آن دسته از شایستگی‌­ها در ارزیابی‌شوندگان است که ظرفیت ارزیابی آن­‌ها در این ابزار وجود دارد.

به کمک مصاحبه می‌­توان نسبت به ارزیابی قابلیت‌­ها، نگرش‌­ها، سلایق و علایق شغلی ارزیابی­‌شونده اقدام نمود.

مصاحبه می­‌تواند به صورت حضوری، تلفنی یا از طریق ویدئوکنفرانس انجام شود.

برای مشاهده توضیحات بیشتر به این صفحه مراجعه فرمائید.

بازی مدیریتی

یكی دیگر از تمرین­‌های گروهی شبیه­‌سازی شده كه استفاده از آن در کانون‌های ارزیابی رواج زیادی دارد، بازی مدیریتی است‌.

در بازی مدیریتی، مجموعه­‌ای از مواد و وسایل در اختیار ارزیابی­‌شوندگان قرار می­‌گیرد و از آنان خواسته می‌شود با آن­‌ها یک سازه، محصول و... بسازند.

بازی مدیریتی روشی مبتنی بر فعاليت‌ها و عمليات يك سازمان، طراحي شده و از ارزیابی­‌شوندگان خواسته می‌شود تا در نقش مديران قرار بگيرند و با تصميمات خود عمليات را هدايت و سازمان را اداره نمايند.

بازی­‌های مدیریتی از قبل و در قالب مورد (کیس) یا طرح همکاری گروهی، طراحی و آماده می‌­شوند و از نظر هدف، نوع، مواد و روش کار با توجه به شايستگی‌هایی که ارزیابی آن­‌ها مورد نظر است، متفاوت و متنوع می‌­باشند.

برای مشاهده توضیحات تکمیلی به بخش ابزار های ارزیابی مراجعه فرمائید.

مزایای استفاده از کانون‌های ارزیابی

مزایا برای کارفرما

  • کانون‌های ارزیابی اطلاعات بسیار معتبری را در مورد نقاط قوت و قابل بهبود نامزدها ارائه می‌دهند.اطلاعاتی که با روش‌های دیگر قابل شناسایی نیستند.
  • کانون‌های ارزیابی شایستگی‌های لازم را برای موفقیت در موقعیت مورد نظر سازمان می‌سنجند.
  • کانون‌های ارزیابی تصمیم‌گیری‌های مدیریتی را با ارائه گزارش‌های بازخورد مناسب تسهیل می‌کنند.
  • کانون‌های ارزیابی حوزه‌های مورد نیاز برای توسعه و یادگیری مدیران و کارکنان سازمان را مهیا می‌کنند.
  • کانون‌های ارزیابی فضای رشد و یادگیری را در سازمان به خوبی تقویت می‌کنند.

مزایا برای ارزیابی شوندگان

  • شیوه طراحی و فضای کانون‌های ارزیابی منعکس کننده فرهنگ و ساختار سازمان کارفرما است و بنابراین نامزدها الزامات اولیه و ضروری را برای انجام موفقیت آمیز وظایف در سازمان مورد نظر پیدا می‌کنند.
  • طبق نظر سنجی‌های متعدد کانون‌های ارزیابی یک تجربه توسعه‌ای جذاب برای شرکت کنندگان هستند.
  • ابزارهای ارزیابی و توسعه‌ای کانون‌های ارزیابی از سطح اعتبار و عدالت بالایی برخوردار است.
  • کانون‌های ارزیابی موقعیت‌های شبیه سازی شده‌ی شغل مورد نظر را منعکس می‌کنند.امری که برای شرکت کنندگان هیجان انگیز و جذاب است.

برخی از شاخصه‌های کانون ارزیابی و توسعه شایستگی جهاد دانشگاهی

ارزیاب‌های حرفه ای

تخصص ارزیابان یکی از مهم‌ترین بخش‌های کانون‌های ارزیابی است. برای اطمینان از کیفیت بالای ارزیابی‌ها، آموزش‌های مداوم برای ارزیابان ارائه می‌شود.

روش‌های روانسنجی معتبر

آزمون‌های روان‌شناختی ابعاد مختلف شخصیتی یک فرد را ارزیابی می‌کند و نشان می‌دهد افراد در موقعیت‌های مختلف چه واکنشی از خود نشان می‌دهند. استفاده از آزمون‌های معتبر و بروز امر مهمی است که در کانون ارزیابی و توسعه جهاد دانشگاهی همواره به آن توجه شده است.

گزارش بازخوردهای فردی و گروهی

گزارش بازخوردهای ارزیابی و توسعه با رعایت دقیق استانداردها طراحی شده و اطلاعات دقیق و تسهیل شده‌ای در مورد پتانسیل نامزدها ارائه می‌کند.

ابزارهای ارزیابی متنوع

فعالیت‌ها و ابزارهای گسترده و متنوع برای سطوح شغلی، موقعیت‌ها و صنایع مختلف، متناسب با نیازهای خاص هر یک از مشتریان تعریف می‌شوند.

اخبار مرتبط

منابع مرتبط

برای ارتباط با مشاوران و کارشناسان کانون ارزیابی و توسعه منابع انسانی از طریق دکمه رو به رو با ما در ارتباط باشید