تربیت ارزیاب حرفه ای
برای دریافت مشاوره و صحبت با کارشناسان کانون ارزیابی و توسعه منابع انسانی از طریق پنل رو به رو به ما در ارتباط باشید
مفهوم ارزیاب و نقش آن در فرآیند ارزیابی
ارزیاب فردی است که رفتار ارزیابیشوندگان را در جریان اجرای ابزارها و تمرینهای ارزیابی، مشاهده و ثبت نموده و سپس مورد سنجش و ارزیابی قرار میدهد. يك ارزياب، تمامی رفتارهایی را كه مشاهده میكند؛ لحظهبهلحظه ثبت میكند تا به عنوان معیارهای ارزیابی فرد ارزیابیشونده مورد استفاده قرار دهد.
با این وصف، ارزیاب، فردی ﺧﺒﺮﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ شایستگیهای ارزیابیشوندگان را براساس عملکرد و رفتاری که در موقعیتهای شبیهسازی ﺷﺪﻩ بروز میدهند با مدل شایستگیها مقایسه و ارزیابی میکند.
برای انجام وظایف یادشده، ﺍﺭﺯﯾﺎﺏ باید توان و دانش تجزیهوتحلیل ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ارزیابیشونده ﺭﺍ داشته ﻭ بتواند گزارش خود از ارزیابی فرد را با ﺍﺳﺘﺪﻻﻝ ارائه کند.
اهمیت آموزش ارزیابان
روایی و اعتبار ارزیابی در کانونهای ارزیابی بستگی مستقیم به عملکرد ارزیابان دارد.
باید گفت که نحوه انجام وظایف، ویژگیهای شخصیتی، شایستگیهای حرفهای و نیز شرایط انتخاب و تربیت ارزیابان از جمله عوامل بسیار مهم تأثیرگذار بر نتایج ارزیابی فرد و کانون ارزیابی است.
تربیت و آموزش ارزیابان، براي توفيق كانونهای ارزیابی از اهميت زیادی برخوردار است.
در واقع، آموزش ارزيابان، مهمترین عامل صحت نتايج كانون است. از همین رو، برخي مطالعات، آموزش ناکافی و نامناسب ارزیابان را مسئله برانگيز میدانند.
نكته اصلي اين است كه آموزش ارزیابان به پايايی ارزيابی منجر شود. اگر ارزیابان پايايی نداشته باشند، ارزيابی نيز معتبر نخواهد بود.
دورههای آموزشی
به روش شبیه سازی موقعیتی
مفهوم شایستگی و نحوه ترسیم شایستگیها، اصول
سنجش و ارزیابی سازههای رفتاری و ... را در بر می گیرد.
انجام تمرین های عملی استاندارد
نحوه اجرای ابزارهای شبیهسازی ، مصاحبه تخصصی
عملکردمحور و ... به منظور ارتقای سطح مهارت های
ارزیابی برگزار می شود.
ارزیابی و مدل های شایستگی
شایستگی، طراحی ابزار های کانون ارزیابی ، طراحی ،
تفسیر و تحلیل آزمون های شخصیت شناسی بررسی می شوند
اخبار مرتبط
کانون ارزیابی راهی به سوی انتخاب مناسبترین و شایستهترین افراد
کانون ارزیابی برای استخدام یک ابزار مؤثر و ضروری است که به سازمانها و شرکتها کمک میکند تا مناسبترین و
منابع مرتبط
توصیههایی به ارزیابیشوندگان در کانون ارزیابی
برخی ارزیابیشوندگان به دلیل نا آشنا بودن با کانون ارزیابی و روشها و کارکردهای آن، قبل از ورود به کانون